SERRA DE LLABERIA: Pratdip-Crestes de la Seda-Mont-Redon-Cavall Bernat-Miranda-Llaberia-L`Estudiant

Ruta circular i pràcticament integral per la totalitat de la Serra de Llaberia. Permet gaudir d'una diversitat de paisatges i paratges extraordinària, de passos equipats, grimpades divertides i sempre amb el Camp de Tarragona i la mar Mediterrània de fons. Una excursió completíssima i preciosa, per una serra poc freqüentada i, això sí, a voltes excessivament ventada (mireu bé les previsions de vent abans d'anar-hi). Anirem seguint les marques de la Ruta dels Dips en bona part del recorregut d'anada, i en la tornada, prop del Portell de Llaberia prendrem el GR-7 fins a Llaberia, i d'allà seguirem les marques del PR-C90, fins abandonar-lo, ja a la part final, per anar al Portell de l'Estudiant. Tota la ruta està molt ben senyalitzada i és de fàcil seguir. La grimpada per les Crestes de la Seda i per pujar al Cavall Berant fan que l'hagi catalogada com ALPINISME (tot i ser en un entorn gens alpinístic). Malgrat aixó, la gran majoria de la ruta és clarament de senderisme! Sortim del menut i preciós poble de Pratdip (mereix una visita tranquil·la en acabar l'excursió) en direcció a les crestes de la Seda. Aquestes s'han de superar a base d'una grimpada no massa complicada (hi ha algun tram equipat amb alguna corda, fins i tot). En tot cas, si hom està un xic avesat a posar mans i peus no han de significar cap gran dificultat. Un cop superat aquest tram i passat el pas equipat del Siscus anem a buscar el cim del Mont-Redon (si no es vol fer es pot rodejar pel seu vessant occidental). Des del cim albirarem precioses vistes del mar, el Cavall Bernat i els cingles occidentals de Llaberia. D'allà ja prenem el camí cap al Cavall Bernat. Aquest és el tram més complicat de la ruta, si es vol coronar. Té un tram final de forta pujada i, a la terrassa prèvia al cim de la mola rocosa, es necessari fer una grimpada per un pas curt, però que requereix de certa habilitat (cal tenir en compte que després s'ha de baixar pel mateix punt... i sempre costa més baixar que pujar). Del Cavall Bernat ja anem a buscar el cim de la Punta dels Frares o de la Creu, amb vistes espectaculars sobre el Cavall Bernat, el Camp de Tarragona i ara ja sí, sobre la Mola de Colldejou. Fantàstic! D'allà ja anem a buscar el cim de la Miranda amb la inconfusible estació meterològica al capdamunt. Repetirem vistes precioses i gaudirem d'una perspectiva encara més neta sobre la Mola de Colldejou. Des de la Miranda baixem ràpidament sense seguir cap camí però per anar a trobar, la pista que ja ens durà al creuament amb el GR-7 i el PR-C98, prop del Portell de Llaberia, i que els seguirem fins al poblet de Llaberia en preciós sender de baixada. El poblet de Llaberia és un d'aquells racons encantadors, preciosos i amb una atmosfera especial. Actualment no té població permanent (hi va viure força anys, fins fa relativament poc una única dona sola), però està molt ben conservat i restaurat per estiuejants i descendents de llaberins. Poble de pedra, carrers estrets i serpentejants... una delícia. En sortir de Llaberia abandonem el GR-7 i el PR-C98, per prendre el PR-C90, o millor dit, l'antic camí ral de Llaberia a Pratdip. L'inici és en pujada, que a aquestes alçades ens pot fer esbufegar una mica, però només s'ha de persistir en caminar. El camí ressegueix un bosc preciós fins a sorprendre'ns, en la seva sortida, a la seva arribada al Coll de la Bassa de les Fonts. Des d'allà se'ns obren unes panoràmiques espectaculars sobre el Mont-Redon, la Miranda i la totalitat de la cinglera oriental de Llaberia, amb les crestes de la Seda incloses. Val la pena seure una estona i contemplar. D'allà resseguirem el camí carener fins al Portell del Carreter. Aquest és un pas de forta baixada, que brincant entre rocs i cingleres ens durà a la part de llevant de la cinglera. No és un pas difícil, però s'ha d'anar amb compte. D'allà prenem el preciós sender (sempre amb grans vistes sobre la Serra de Llaberia) anomenat Camí de la Forestal. A l'alçada de la Drecera de Cal Zenon tenim dues possibilitats. Seguir el camí ral (PR-C90), per la drecera anant a buscar el fons de la vall o, tal i com vam fer nosaltres i marca el track, seguir per sender local pel Portell i grauets de l'Estudiant. Aquest tram és ben bonic, amb vistes sobre els Cingles de la Grallera i unes vistes finals sobre Pratdip fantàstiques. Aquestes meravelloses vistes sobre Pratdip potser ens faran oblidar un xic que la baixada final és ben directa i contundent!

1: SERRA DE LLABERIA: Pratdip-Crestes de la Seda-Mont-Redon-Cavall Bernat-Miranda-Llaberia-L'Estudiant
2: CAVALL BERNAT
3: COLL DE LA BASSA DE LES FONTS
4: CRESTES DE LA SEDA
5: CRUÏLLA DRECERA DE CAL ZENON (PR-C-90)
6: EL MORRAL
7: GR-7
8: LA CREU (PUNTA DELS FRARES)
9: LA MIRANDA
10: LLABERIA
11: MONT-REDON
12: PAS DEL SISCUS
13: PLA DELS MARINONS
14: PORTELL DEL CARRETER
15: PORTELL I GRAUETS DE L'ESTUDIANT
16: PRATDIP

Más sobre SERRA DE LLABERIA: Pratdip-Crestes de la Seda-Mont-Redon-Cavall Bernat-Miranda-Llaberia-L'Estudiant

2: CAVALL BERNAT

Más sobre CAVALL BERNAT

3: COLL DE LA BASSA DE LES FONTS

Más sobre COLL DE LA BASSA DE LES FONTS

4: CRESTES DE LA SEDA

Más sobre CRESTES DE LA SEDA

5: CRUÏLLA DRECERA DE CAL ZENON (PR-C-90)

Más sobre CRUÏLLA DRECERA DE CAL ZENON (PR-C-90)

8: LA CREU (PUNTA DELS FRARES)

Más sobre LA CREU (PUNTA DELS FRARES)