Pedrarforca des de Gòsol circular

Meravellosa, fantàstica i atractiva ascensió al Pedrasforca per Gòsol, gairabé circular, amb sortida del centre del poble i arribada a Cal Franciscó, a la rotonda d'entrada a la bonica població del peu del Pedraforca. El recorregut realitzat puja per la coma dels Careus i baixa per la tertera de Gòsol, menys penjada, pesada i perillosa que la de Saldes. Sortim de Gòsol en direcció N pel Pedrell i comencem a pujar per passat pel Collada de la Font dels Terrers i la font del mateix nom. Poc desprès passem pel Prat del Martí i entrem a la coma dels Caners, per on remuntarem tota la vall envoltada de pi negre, fins arribar al coll, amb una progressiva i continuada pujada, tot i no ser excessivament dura. Un cop al coll girem a la dreta i flanquejem el pendent per girar més endavant a l'esquerra cap a la collada del Teuler. Planejartem una mica per sota la collada del Verdet i arribarem a la seva carena al Coll de Setfonts (2194m.) Seguirem per la carena i seguint sempre el camí més marcat pujarem primer a la Grallera (22436m.) i caranejant primer i una mica per sota desprès, per arribar al Coll del Verdet (2256m.), on conflueix el camí que puja de Saldes amb el de Gòsol. A partir d'aquí l'ascensió el camí és el mateix, tant venint per Gòsol com per Saldes. Desprès d'una pujada una mica forta i que aviat agafem desnivell per sobre del coll, comença la llarga grimpada, per una roca franca, dura i amb moltes presses. Cal seguir les marques, fites i els punts grocs que indiquen el millor camí per pujar-hi. Desprès de coronar un parell de turons i de petites desgrimpades per anar seguint la carena arribem al Pollegó Superior del Pedraforca (2506 m.) La panoràmica és excepcional en un dia clar. Per baixar seguim en la mateixa direcció, desgrimpant cap a l'Emforcadura (2356m.) Un copa a la fita girem a la dreta en direcció N, cap a Gòssol, per la tartera (més curta, variada i menys penjada que la de Saldes). Cal seguir sempre el camí més marcat. Passarem un tram per la carena de la Serra de la Tossa on entrem al bosc. Aquí cal anar en compte a no deixar el corriol principal i més marcat (hi ha diferents dreceeres i torrenteres que ens poden confondre). Creuarem tot el bosc de la Tossa, en una continuada, llarga i forta baixada fins el Clot de la Tossa, on el terreny es suavitza, el bosc es fa menys tupid i agafaem una pista forestal que ens portarà a la Torre del Campet i d'aquí a l'entrada de Gòsol, a Cal Franciscó, on finalitza aquesta fantàstica i molt recomanable ascensió al mític Pedraforca. Cal tenir compte quan la roca està molla. La grimpada és llarga, no és de gran dificultat, però te alguns trams força drets. Per muntanyencs experiments no te cap dificultat especial, però per qui no està acostumat a grimpades pot fer-se complicada i llarga, a´mb l'afegit que en algusn trams hi ha molt de "pati". Per aquest motiu es qualifica com a dificil, però això no ha de condicionar a fer-la a cap muntanyencs experimentats i acostumats a grimpades.